Co powinno umieć
dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej.
Dziecko kończące etap wychowania
przedszkolnego powinno osiągnąć zakres umiejętności, które pomogą mu rozwijać
nabyte umiejętności w szkole podstawowej. Przedszkole wspomaga rozwój ,
wychowanie i kształcenie dzieci w następujących obszarach:
1.
Kształtowanie kompetencji społecznych,
porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w
sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące
przedszkole a zaczynające naukę w szkole podstawowej:
·
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć
to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w
przedszkolu, na ulicy;
·
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności
dziecięcej (stara się współpracować w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz
w świecie dorosłych;
·
w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach
życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
·
wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie
należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a
także , że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
·
umie się przedstawić, podaje swoje imię,
nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.
2.
Kształtowanie czynności samoobsługowych,
nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i
porządku.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
potrafi
umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
·
właściwie zachowuje się przy stole podczas
posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
·
samodzielnie korzysta z toalety;
·
samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o
osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież
·
utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się
mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i
składniowym
·
mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton
głosu do sytuacji;
·
uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i
formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
·
w zrozumiały sposób mówi i swoich potrzebach i
decyzjach.
4.
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności
intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego
otoczenia.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą
skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych
i obserwowanych zmianach);
·
grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje)
i formułuje uogólnienia typu: ” to do
tego nie pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne” ;
·
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje
przewidywać, co się może zdarzyć.
5.
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie
sprawności fizycznej dzieci.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w
zasadach zdrowego żywienia;
·
dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem,
poddaje się leczeniu, np. wie , że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są
konieczne;
·
jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na miarę
swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
·
uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i
grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w Sali gimnastycznej.
6.
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo
własne oraz innych.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
wie, jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia
i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
·
orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po
drogach i korzystaniu ze środków transportu;
·
zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin,
zwierząt i unika ich;
·
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i
stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
·
próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować
sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się
bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
7.
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i
aktorem.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
wie, jak należy się zachować na uroczystościach,
np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
·
odgrywa role w zabawach parateatralnych,
posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami).
8.
Wychowanie przez sztukę – muzyka , śpiew,
rytmika i taniec.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz
łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i
muzykowaniu;
·
dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości
dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
·
tworzy muzykę, korzystając z instrumentów
perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizując ją ruchem;
·
w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki
poważnej.
9.
Wychowanie przez sztukę – różne formy
plastyczne.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
przejawia w miarę swoich możliwości,
zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i
obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
·
umie wypowiadać się w różnych technikach
plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt, barwa)w
postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
·
wskazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i
architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
10. Wspomaganie
rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań
technicznych.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje
z różnych materiałów , ma poczucie sprawstwa
i odczuwa radość z wykonanej pracy;
·
używa właściwie prostych narzędzi podczas
majsterkowania;
·
interesuje się urządzeniami technicznymi (np.
używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają,
zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
11. Pomaganie
dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne
charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie
naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody (np. nie zdejmuje czapki
podczas mroźnej pogody)
·
wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w
radio i w telewizji (np.że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr) i stosuje
się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.
12. Wychowanie
dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych
środowiskach przyrodniczych (np. na polu, na łące, w lesie)
·
wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju
zwierząt i roślin;
·
potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu
roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;
·
wie w jaki sposób człowiek może je chronić i
pomóc im np. przetrwać zimę
13. Wspomaganie
rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Dziecko kończące przedszkole
i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od
poprawnego;
·
wyznacza wynik dodawania i odejmowania,
pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
·
ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także
posługuje się liczebnikami porządkowymi;
·
rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki
i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu
do innych obiektów;
·
wie na czym polega pomiar długości, zna proste
sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
·
zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni
tygodnia, miesięcy w roku.
14. Kształtowanie
gotowości do nauki czytania i pisania.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
potrafi określać kierunki oraz miejsca na kartce
papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki,
narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
·
potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole
spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na
obrazkach;
·
dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją
wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
·
interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe
do nauki czytania i pisania;
·
słucha np. opowiadań , baśni i rozmawia o nich, interesuje się
książkami;
·
układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy,
dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie
fonetycznej;
·
rozumie sens informacji podanych w formie
uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w
przedszkolu, na ulicy
15. Wychowanie
rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące
przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·
wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie,
gdzie pracują, czym się zajmują;
·
zna nazwę miejscowości , w której mieszka, zna
ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez
ważne osoby, np. policjanta , strażaka;
·
wie jakiej jest narodowości , że mieszka w
Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
·
nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn
i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
·
wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Podstawa programowa
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
Tom 1-8. Załącznik nr 1,
2, 4 do rozp. MEN z 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz