Wymagania programowe dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej

Co powinno umieć dziecko kończące przedszkole i  rozpoczynające naukę w szkole podstawowej.

Dziecko kończące etap wychowania przedszkolnego powinno osiągnąć zakres umiejętności, które pomogą mu rozwijać nabyte umiejętności w szkole podstawowej. Przedszkole wspomaga rozwój , wychowanie i kształcenie dzieci w następujących obszarach:
1.      Kształtowanie kompetencji społecznych, porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole a zaczynające naukę w szkole podstawowej:
·         obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
·         przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współpracować w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
·         w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
·         wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także , że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
·         umie się przedstawić, podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

2.      Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         potrafi  umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
·         właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
·         samodzielnie korzysta z toalety;
·         samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież
·         utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.


3.      Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
·         mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
·         uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
·         w zrozumiały sposób mówi i swoich potrzebach i decyzjach.

4.      Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
·         grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: ” to do tego nie pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne” ;
·         stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

5.      Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
·         dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie , że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
·         jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
·         uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w Sali gimnastycznej.

6.      Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         wie, jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
·         orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
·         zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin, zwierząt i unika ich;
·         wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
·         próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

7.      Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
·         odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami).

8.      Wychowanie przez sztukę – muzyka , śpiew, rytmika i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
·         dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
·         tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizując ją ruchem;
·         w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

9.      Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         przejawia w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
·         umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt, barwa)w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
·         wskazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

10.  Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnych materiałów , ma poczucie sprawstwa  i odczuwa radość z wykonanej pracy;
·         używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
·         interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.

11.  Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody (np. nie zdejmuje czapki podczas mroźnej pogody)
·         wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radio i w telewizji (np.że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr) i stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.

12.  Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych (np. na polu, na łące, w lesie)
·         wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i roślin;
·         potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;
·         wie w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im np. przetrwać zimę

13.  Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
·         wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
·         ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;
·         rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
·         wie na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
·         zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

14.  Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         potrafi określać kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
·         potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
·         dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
·         interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;
·         słucha np. opowiadań  , baśni i rozmawia o nich, interesuje się książkami;
·         układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
·         rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy

15.  Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
·         wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują;
·         zna nazwę miejscowości , w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta , strażaka;
·         wie jakiej jest narodowości , że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
·         nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
·         wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.


Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego

Tom 1-8. Załącznik nr 1, 2, 4 do rozp. MEN z 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz